<a href="http://www.zwani.com/graphics/welcome/"></a>
Tidaklah berjaya orang yang suka menuding jari dan mencari silap orang lain sebelum diri sendiri~

Tuesday, July 12, 2011

Scholarship

Have we used the scholarship given to us in the right way? Kita bercakap pasal macam2 yang bukan dalam jangkauan kuasa dan pemikiran kita, but as students, this one is in our hands, our responsibilities. There is something we can do about it :)

Saya merenung balik apa sebenarnya tujuan scholarship? apa, bila, bagaimana, mengapa. Banyak yang perlu dijawab apabila ia melibatkan wang. Di akhirat nanti, satu sen pun akan dikira kerana ia adalah benda yang objektif dan solid, bukannya subjektif yang boleh dimaafkan atas budi bicara manusia mahupun Pencipta. Kalau berbuat salah dengan wang, perlu meminta maaf serta memulangkan kepada yang berhak bukan? Kerana itu ia adalah satu yang OBJEKTIF :)

From what i know, scholarship comes from a source of money whereby it is accumulated from the taxes paid by the citizens. Duit cukai rakyat. Bila sebut rakyat, ramai, hampir 28 juta di Malaysia. Yang pasti berjuta la ye. And scholarship given through the government comes from that. Meaning that it is an AMANAH. Rakyat memberi amanah untuk dipikul oleh seorang pelajar. Satu TANGGUNGJAWAB.



Adakah saya sudah menunaikan amanah ini?
Have we fulfilled the responsibilites as scholarship holders?

Nampak remeh, namun bukan benda main-main apabila amanah dari berjuta rakyat terpikul di bahu. Ingin menulis berbagai-bagai dos and dont bila melibatkan scholarship tp nantilah hehe.


Tulis satu je la dulu,

yang pasti, scholarship BUKAN untuk belanja pakwe makwe

Rakyat bukan bayar cukai untuk menyenangkan keluar dating and belanja kekasih. In Islam dah haram, logically lagi sumbang. Its ur right and ur hak untuk buat apa saja dalam hidup anda termasuk bercinta, namun guna duit sendiri lagi bagus bukan? Tahu bercinta, tahulah cari duit untuk bercinta ye. Jangan guna hak rakyat itu untuk kepentingan sendiri. Kalau ada antara mereka yang tidak menghalalkan duit itu untuk tujuan yang salah, x naya ke? Bila kita nak bayar balik? kalau ingat xpe, kalau x ingat bukan ke benda tu akan ditanya kat akhirat nanti?

Sometimes, itu benda yang kita terlepas pandang.

I notice that saya suka berbahasa secara sarcastic dan kasar in my writings bila nak menegur. Bukan saje, but sometimes itu cara yang berkesan untuk menyampaikan mesej. Orang kata, baru makan dalam ye idok? haha but the best thing is untuk berhikmah kan. OK baiklah saya cuba ='=.

No comments:

Post a Comment