<a href="http://www.zwani.com/graphics/welcome/"></a>
Tidaklah berjaya orang yang suka menuding jari dan mencari silap orang lain sebelum diri sendiri~

Friday, July 8, 2011

KENAPA aku adalah aku?

This post is something which is stuck in my heart for a while. Because of me yg x reti nak mengexplainkan diri sendiri dengan bijak buat masa kini (sedang belajar bercakap secara rasional shj), i'd rather write so that people will understand. Especially my friends terchenta kerana at certain times, i cant explain my actions very well. Why i do this and not that. I tend to use actions more than words because i believe that action speaks louder than words and x guna cakap banyak2 kalau x buat. Baik buat dulu baru cakap.



And this post is also because i love my friends and i hope we'll understand each other better.



1. Kenapa saya x suka (bukan x suka, mcm susah) ikut arahan orang? Bahkan saya akan memberontak (perkataan yg agak ganas, i know :P, chill pls, perkataan je tu) sekiranya dipaksa buat benda yang saya x rela n bertentangan with my principles? But i akan follow what my leader say because to be a good leader u have to be a good follower.

Kerana im a person who will stick with i believe no matter what. To change what i believe, will b a very hard thing to do coz i only accept things with prove. A very concrete prove. Cakap kosong x layan. If u talk about politics or controversial issue in front of me, u'll notice that i will just listen without saying anything cz i'll think first apa yg u all cakap. I cari dulu prove and sumber for info, and if it is against the real fact, i'll ask the person again apa bukti dia cakap mcm tu. Even if benda tu dah bertahun2, i akan ingat. Macam gigih giler kan, tp dah teringat nak buat cmne. Bukan sengaja nak cari pasal, cuma i believe that jangan cakap kalau x tau, jgn cakap x serupa bikin, we talk with facts. (even though saya pun sometimes x buat apa yg sy cakap, which i hate that, im trying to fix it)

If in business, words are rubbish (perumpaan je la tu) because people can talk and talk whatever they want sbb ada orang suka cakap kosong tanpa buat apa2 and tanpa bukti pun.

However, i do accept what people say. Sometimes, i might deny it at first but later, i will think back what have been said. If i am wrong, then i'll accept it dengan hati terbuka n dalam hati, saya bersyukur kerana ada kawan yang membetulkan apa yg salah. So if u rasa i betul2 salah, cakap je, mula2 mmg susah nak terima, tp lama2 ok ler :P. I thank you for correcting me.

If i x puas hati dgn apa yg dicakapkan, i akan senyap sebab unstable emotion makes me talk secara x rasional. So better be silent first. And if percakapan itu melukakan hatiku, i senyap, i can forgive but its hard to forget. Bukan sengaja, but it will take some time for me to forget it. And i;ll tend to ignore that person until im back to normal again. Macam x baik kan?Ye saya tau, saya cuba utk tidak berlaku begitu.




2. Kenapa saya suka menggesa untuk cepat all the time? Macam x menyempat. (which is y sometimes frens dont prefer to go out with me especially shopping :P)

Kerana masa itu emas. EMAS.Kerana masa itu ibarat pedang.PEDANG. Sakit kalau terpotong. Saya percaya benda itu. Benda itu melekat di hati saya. I dont like slow things. I like to do multitasking. Buat banyak benda dalam satu masa. Kerana apa?Kerana saya ada target. I dont know about other people, but im trying to reach my goal. So i cant have people to slow me down. Sounds to be selfish. But we have to adapt la, kalau dah tau orang tu jenis yg mengejar masa, be tolerable la even if ur not a fast person but u have to understand la, ala x payah cakaplah, u pun tau masa tu penting. PENTING GILER. Cuba kita renungkan balik, stiap orang ada 24jam. Untuk 24jam, we can choose whatever we want to be in the world. 24jam mampu melahirkan seorang pemimpin. 24 jam mampu melahirkan seorang ulama. 24 jam mampu melahirkan bijak pandai. 24 jam juga melahirkan seorang yang LOSER. Yang mana kita nak jadi?Pilihla sendiri.

Tapi ye, orang akan kata, x syok la u ni, x chill la, asyik nak cepat je. But the thing is, IF WE FAIL TO PLAN, WE PLAN TO FAIL. plan itu apa? MASA. Buat apa nak luangkan masa untuk benda yang remeh sedangkan lagi bnyk benda yang besar tunggu kita kat luar sana. WHY? i pun x faham. Sedang cuba untuk memahami tp smpai sekarang tak faham2 kenapa suka berlengah and menangguhkan benda yang boleh dibuat pada masa tu jugak.
Saya pun x faham kenapa saya suka berlengah kalau bab belajar ='=.




3. Kenapa saya berkira pasal duit? Bukannya duit tu bawak ke kubur pun?

Kerana dunia di luar sana xakan bertoleransi dengan duit. Sebagap pelajar, yes its true, kita tak rasa dunia luar, dunia kerja, dunia rumahtangga. We still have our parents, ada kawan2. Tapi sampai bila? U have to be rough to survive out there. Tak semua orang akan belanja awak setiap masa. Tak semua orang akan tolerable dgn u stiap masa. Tiba masanya, u will understand. Kedekut dengan kawan? Bukan, boleh je nak suruh belanja. Saya belanja bila mampu. Cuma x mahu kawan2 sentiasa selesa dgn keadaan. Bila x keluar dari comfort zone, smpai bila nak belajar. I'd rather u dont like me rather than i dont educate u. Tak maula berjaya sorang2. We treat people like we want to be treated lah.

Kerana money can build or destroy seseorang itu. Kerana cara kita deal with money can determine akhirat kita mcm mana kan? Kerana setiap orang hidupnya berbeza. Kerana setiap orang, cara pengurusan kewangannya berbeza. Kerana saya lebih suka mengukur baju di badan sendiri, bukan kat badan ibu bapa. Nanti nak hidup sendiri, nak kawin, nak keja, semua kena manage sendiri. Kena ukur kat badan sendiri. Practice makes perfect kan2? Unless la kalau masih nak ukur kat badan ibu bapa up to u la kan. Itu hak masing2. So we have to menyenangkan semua orang la pasal duit. We have to be clear about money. Kena clear, kalau x akan timbul problem. Dealing with money bukan mudah. We have to understand that bukan semua orang senang. Walaupun kita rasa, ala singgit je pun, tp pandangan orang x sama macam kita. So x boleh la nak anggap semua orang sama macam kita. untuk senangkan semua orang, be clear la. Kira siap2, bayar cepat2. Everyone has their own thing with money u know. Dia xkan bgtau u semua benda, so kenapa nak menyusahkan keadaan. Jadi x usahlah kita meng denykan hak mereka yang sememangnya hak mereka. Susahke nak paham? It is common sense, x perlu nak cakap pun sebenanya. Tp kalau x cakap x paham pulak.




3. Kenapa saya macam buat muka x malu minta hutang dengan orang dan nak setelkan hutang cepat2? x kirala either saya hutang dgn org or org hutang dgn saya.

Kerana saya kesiankan orang tu. Ajal maut ni bila2 masa je. Kalau x jelas hutang, nanti roh tergantung x sampai sana...(betulkan saya kalau salah). Bukan sengaja, tapi nak memudahkan orang yg berhutang jgk. Manusia ni kan mudah lupa. Kalau dah ingat tu, ada yg malu pulak nak mintak hutang. Malu nak cakap tapi duit nak. Malu tapi mahu. Tak ke menyusahkan diri sendiri. Buat apa nak malu? Itukan hak anda.

Kerana saya orang berniaga. Bukan seorang yg berhutang dengan saya tp ramai. Nak ke x saya kena juga mintak kalau orang lupa sbb kalau x dari mana nak amik modal pusingan tu? Orang selalu cakap, ala sikit je pun hutang, bukan beratus pun. Tu awak sorang je my dear ;) Sometimes hutang orang dgn saya bila dikumpul mencecah hampir rm1000. Banyak bukan? So i need to do what i have to. Tapi biasanya saya minta smpai 3 kali je. Kalau dah cakap 3 kali pn x jadi, up to u la. Hutang u bukan hutang i. u tanggung la sendiri (tu bahasa kasar la, tp xdela ckp cmtu :P)

Apa pun saya berterima kasih pada kawan2 sbb mudah utk bayar hutang. So far so good. Boleh la... :) tq all.



4. Kenapa saya dah jarang keluar dengan kawan2?

Bukan sebab sombong. Bukan sebab x suka. Bukan sebab selfish. Bukan sebab mengada. Sebab saya rasa x perlu dan saya x sempat Saya kena capai target saya. Saya tamak ke? Saya berkira ke? Bukan,Awak berehat saya kerja. Awak belajar kadang2 saya kerja n saya dah penat so saya kena cari masa yg sesuai utk saya belajar. And most of the time, bila awak nak keluar, masa tu jugalah saya ada hal dan saya kena belajar. Kalau x bila masanya saya nak belajar? Kita kan ada jadual masing2, biasala kalau jadual x ngam nak buat mcm mana. Kena la respect jgk orang punya masa kan. SAYA HORMAT MASA AWAK, AWAK HORMAT MASA SAYA. kan senang mcm tu. Bukannya x keluar langsung pun kan. Saya keluar with frens bila sempat n pada masa tertentu. Kena ada restrictions la kan utk capai benda yang kita nak. We fail to plan, we plan to fail. As simple as that.



4. Kenapa saya rahsiakan benda tu and x cakap bnyk?sebab bajet org tu hebat sgt? sebab nak tunjuk alim?sbb nak tunjuk baik nak suruh org cakap suci murni?

Bukan, sebab benda tu adalah benda yg haram. Tak perlu nak dibanggakan kejahilan sendiri dan kesilapan sendiri. Sebab saya x nak kawan2 saya dapat saham sama bila mengiakan dan menyokong apa yg saya buat. Sebab saya cuba untuk x buat benda yang haram tu. Saya cuba, saya menyesal dgn benda tu. Im trying to change. Saya manusia biasa yang banyak salah dan silap. I believe that kalau dah depan public saya x malu untuk buat benda yg haram, kat belakang apatah lagi. Kalau dah depan kawan2 saya bangga utk bercerita, saya x akan malu untuk buat benda haram tu depan kawan. Utk cakap lama2 tanpa hiraukan kawan, utk msg lama2 smpai kawan cakap pun x layan. At least biarla iman yang nipis ni x hilang terus dgn bangga pada benda yg macam tu. Kenapa? xnak kawan2 doakan ke? Ye, nak. Nak sangat. Tapi biarlah bertempat. Doakan bila dah dapat undangan rasmi utk walimah. But for the time being, doakan utk saya menjadi lebih baik, utk tidak terus buat benda yang x elok tu.

Kalau ada kawan barula x buat benda yg x elok? Kenapa, nak saham sama ke buat benda haram? biar susah sendiri, xperlu mnyusahkan orang lain. I believe in that.Bukannya benda yang elok pun nak ajak kawan sama keluar ke sana sini. Sebaik2 manusia ialah yang bermanfaat kepada yang lain. Nak jadi yang itu, x mahu menyusahkan langsung. Apatah lagi nak mengajak buat benda yang jelas haram dan tidak elok. (tp ada ler jugak buat benda yg langgar peraturan dunia kadang2 :P)



5. Kenapa macam bajet giler nak buat list panjang2 ni? Macam bagus sangat?

Sebab saya sayangkan kawan2 saya.Ye saya skema, saya straight, saya strict. Saya ni orang akan cakap, ala dia tu, susah r, berkira, x syok la. Saya sanggup orang x sukakan saya asalkan saya rasa apa yg saya buat itu betul. Tak perlu melobi, x perlu menjadi pak turut untuk sekadar merasmikan kalimah persahabatan. Kawan yang sejati will be by ur side masa susah dan senang. Jangan risaukan yang itu.

Uhibbukum fillah sahabat2 ku. Maafkan saya and tq for being my friends :) :P.



No comments:

Post a Comment